Procedury od českého tvůrce Michala Štětiny

Procedurou je obvykle míněn procedurální materiál, tedy takový materiál, který nepoužívá obrazové textury a je vytvořen pomocí nodů v shader editoru.

Nody můžou provádět matematické operace, rozdělit barevný vstup na R, G, B kanály a poté je opět spojit a spoustu dalších funkcí. Existují nodové editory (Shader Editor) pro objekty a prostředí (world), existují kompozitní nody pro práci se sekvencemi v kompozitoru (Compositor), texturové nody (Texture Node Editor), animační nody pro tvorbu animací, nebo nodové systémy konstruující geometrii objektu jako je Sverchok nebo Sorcar – tyto si můžete přidat jako doplněk (add-on). Nově se chystají nody pro modifikátory.

Procedurální materiály mají v určitých situacích své nepřekonatelné výhody oproti užívání obrazových textur a jistě je dobré umět alespoň základy.

Jedním z českých tvůrců tutoriálů s procedurálními materiály je Michal Štětina. Mimo to se věnuje architektonickým vizualizacím interiérů i exteriérů a jeho velkým koníčkem je modelování historických automobilů. Jeho modely můžete najít také v doplňku Blenderkit. Mimo 3D je milovníkem fantasy literatury a rockové hudby, hraje šachy a na kytaru, prodává nábytek, který umí i vyrobit – dalo by se říct, že je to renesanční člověk.

Jeho tutoriály můžete shlédnout zde. Tutoriály jsou nahrány bez mluveného komentáře, měly by tak být srozumitelné všem.