Vizuální efekty s Martinem Kleknerem

Zřejmě většina z vás obdivuje vizuální efekty ve filmech a pravděpodobně se o něco podobného, minimálně někteří z vás, někdy taky pokusíte. Mohutné exploze, tříštění skla, vesmírné souboje, deformace časoprostoru, divoké šelmy poslouchající na slovo, historické bitvy, ale někdy také jen upravený exteriér nebo interiér tak, že si ani neuvědomíte, že právě toto mají na svědomí lidé, kteří vytváří vizuální efekty.

Pro termín “vizuální efekty” se vžila zkratka VFX. Jedním z tvůrců a propagátorů Blenderu je Martin Klekner, který připravil pro zájemce o VFX knížku Jak začít s vizuálními efekty, která je ke stažení zdarma, ale samozřejmě mu můžete poslat odměnu, případně si vybrat některý z jeho kurzů, které jsou ovšem v angličtině. Martin má za sebou celou řadu úspěšných projektů, pracoval v UPP – asi nejznámějším českém VFX studiu s mezinárodním věhlasem, spolupracoval na hře Kingdom Come: Deliverance, momentálně spolupracuje se známým blenderistou a autorem kurzů a tutoriálů Zachariášem Reinhardtem a jeho projektem CG Boost.

Pokud byste měli zájem, můžete si prohlédnout portfolio Martina Kleknera, případně se podívat na projekty, na kterých spolupracoval na stránkách vizualniefekty.cz.

Martin také připravil sadu tutoriálů v angličtině, ve kterých vysvětluje, jak vytvářet vlasy a vousy, kterou můžete shlédnout zdarma na youtube:

Pokud vás jeho tvorba zaujala, můžete jej sledovat mj. i na jeho instagramu.

Poměrně často se ozývají kritické hlasy, že vizuální efekty kazí filmy, je však potřeba zmínit, že se jedná o ty vizuální efekty, které jsou nějakým způsobem nepodařené nebo nevěrohodné. Jakmile záběr vypadá uvěřitelně a vše je “správně”, obvykle nás nenapadne, že toto je dobře udělaný vizuální efekt.

Jedná se vlastně o samostatný obor, není tedy možné zde zmínit vše, nicméně se časem zřejmě ještě některý z dalších příspěvků bude VFX tvorbě věnovat. Prozatím bych vás odkázal na odbornou literaturu a webové stránky, případně specializované školy a kurzy.

Jak to souvisí v Blenderem? Ve verzi 2.64 se jako splashscreen Blenderu používal záběr z filmu Tears of Steel – Blender VFX Open Movie, tedy již od verze 2.64 se možnosti tvorby VFX efektů v Blenderu výrazně posunuly a vzhledem k současnému velmi rychlému vývoji programu a jeho funkcí i výkonu můžeme oprávněně tvrdit, že se jedná o program vhodný pro přípravu těchto efektů.