3. Klávesové zkratky
Blender je velice intuitivní a dobře promyšlený nástroj a platí to i o systému zkratek- většinou pro stejnou funkcionalitu, např. tažení – posun (grab) se používá stejná zkratka i když jde o různé typy oken. Klávesové zkratky si také můžete změnit v nastavení blenderu v sekci Input, kde si je můžete také všechny prostudovat, nebo můžete zkratku vytvořit po kliknutí pravým tlačítkem na tlačítko, kterému chcete přiřadit klávesovou zkratku. Níže budou postupně přidávány zkratky pro různé typy oken.
Univerzální
Ctrl + Q – ukončit
Ctrl + S – uložit
Ctrl + W – uložit
Ctrl + Z – krok zpět, (může fungovat rozdílně v editačním a objektovém módu)
Ctrl + U – nastaví aktuální stav programu jako výchozí stav po spuštění
Ctrl + Alt + U – zobrazí nastavení blenderu
Shift + R – zopakuje poslední akci, kterou jste provedli
Shift + S – možnost přichycení výběru k mřížce, výběru ke kurzoru, kurzor k výběru, kurzor ke středu scény, kurzor k mřížce …
F3 – zobrazit historii
šipka doleva/doprava – posun po časové ose o frame vzad/vpřed
Shift + šipka doleva/doprava – posun po časové ose na začátek/konec
3D pohled (3D View)
A – vybrat/odznačit vše (v objektovém módu všechny objekty ve scéně, v editačním módu všechny vrcholy) (ve verzi 2.8x jen označení všeho, pro odznačení lze použít 2x rychle za sebou zmáčknuté A)
B – obdélníkový výběr, tažením myší se označí daná oblast, potvrdí se puštěním levého tlačítka myši
C – výběr štětcem, potvrzení entrem
Ctrl + levé tlačítko myši – výběr lasem
Ctrl + I – invertování výběru
Ctrl + J – spojit dva a více objektů
G – táhnout (funguje i např. v editoru grafů (Graph Editor), editoru obrázků a UV map (UV/Image Editor), a dalších typech oken)
H – schování výběru (objekt, část objektu)
N – zobrazí/skryje panel s informacemi a vlastnostmi (informační panel)
R – rotovat, otáčet (funguje i např. v editoru grafů (Graph Editor), editoru obrázků a UV map (UV/Image Editor), a dalších typech oken)
T – zobrazí/skryje nástrojový panel
S – měnit velikost, škálovat (funguje i např. v editoru grafů (Graph Editor), editoru obrázků a UV map (UV/Image Editor), a dalších typech oken)
Alt + G – zruší změny polohy
Alt + H – odhalení všech skrytých objektů/částí objektů
Alt + R – zruší změny rotace
Alt + S – zruší změny velikosti
0, 1, 3, 5, 7 na numerické klávesnici – přepínání pohledů:
0 – pohled kamery, 1 – pohled zepředu, 3 – pohled z prava, 7 – pohled shora, při současném podržení klávesy CTRL se zobrazí protilehlé pohledy
5 – přepínání ortografického/perspektivního pohledu
2, 4, 6 a 8 – rotace pohled na scénu:
4 a 6 rotace pohledu okolo svislé osy,
2 a 8 rotace pohledu okolo vodorovné osy
. – desetinná čárka na numerické klávesnici zazoomuje na vybraný objekt / vrchol
T – zobrazí/skryje nástrojový panel
N – zobrazí/skryje panel s informacemi
M – přesun objektu do jiné vrstvy
Alt + B – ponechá zobrazené ve scéně pouze to co vyberete obdelníkovým výběrem
Ctrl + Alt + Shift + C – změna polohy originu modelu (pivot point)
Alt + C – převod křivky/textu na mesh a naopak
Ctrl + J – spojení více objektů do jednoho
Shift + D – vytvoření kopie objektu
Alt + D – vytvoření instance objektu
Tab – přepnutí mezi objektovým a editačním módem
- objektový mód
- editační mód
W – speciální funkce
F – vyplnit plochu mezi hranami nebo vrcholy, spojit vrcholy hranou
Ctrl + Tab – přepnutí mezi výběrem vrcholů, hran a ploch (vertex, edge, face) – platí do verze 2.79b
(ve verzi 2.8x se pro přepnutí výběru používá Ctrl a číslice z 1 – 3 z horní řady klávesnice, pro výběr vrcholů Ctrl + 1, pro výběr hran Ctrl + 2, pro výběr ploch Ctrl + 3)
Ctrl + Shift + Tab – změna způsobu přichytávání (inkrement, hrana, vertex, face, volume)
Alt + Shift + S – změna tvaru výběru do tvaru koule
Alt + pravé tlačítko myši – výběr edge/face loopu
Ctrl + Num+ – přírůstek k aktuálnímu výběru
Ctrl + Num- – odebere z aktuálního výběru
Ctrl + F – speciální funkce pro práci s plochami
Ctrl + E – speciální funkce pro práci s hranami
L – označení všech vertexů spojených s částí objektu, nad kterou je při stisku klávesy kurzor myši
P – separovat – oddělit
- sculpt mód
F – změna velikosti štětce (stejné i pro ostatní módy, kde se používá štětec)
Shift + F – změna síly přítlaku štětce (stejné i pro ostatní módy, kde se používá štětec)
- vertex paint mód
- texture paint mód
- weight paint mód
Časová osa (Timeline)
Editor grafů (Graph Editor)
Dope Sheet
Editor nelineárních akcí (NLA Editor)
Editor UV a obrázků (UV/Image Editor)
V – stich mode (funkce pro spojování navazujících UV souřadnic)
Editor videosekvencí (Video Sequence Editor)
Editor filmových klipů (Movie Clip Editor)
Ctrl + levé tlačítko myši – přidání tracking pointu
Alt + šipka doleva – tracking aktuálního bodu o jeden snímek zpět
Alt + šipka doprava – tracking aktuálního bodu o jeden snímek vpřed
Ctrl + T – zahájení trackování označených bodů
Ctrl + Shift + T – zahájení trackování označených bodů nazpět
Textový editor (Text Editor)
Editor uzlů (Node Editor)
Ctrl + levé tlačítko myši – připojení Viewer nodu k nodu, na který jste klikli
Ctrl + X – chytré vymazání nodu (vymaže a nahradí spojení, které by bylo přerušeno)
M – deaktivace funkce označeného nodu
F – automatické spojení dvou a více označených nodů
Logický editor (Logic Editor)
Vlastnosti (Properties)
Seznam objektů (Outliner)
Uživatelská nastavení (User Preferences)
Informace (Info)
Prohlížeč souborů (File Browser)
Konzole Pythonu (Python Console)