3. Klávesové zkratky

Blender je velice intuitivní a dobře promyšlený nástroj a platí to i o systému zkratek- většinou pro stejnou funkcionalitu, např. tažení – posun (grab) se používá stejná zkratka i když jde o různé typy oken. Klávesové zkratky si také můžete změnit v nastavení blenderu v sekci Input, kde si je můžete také všechny prostudovat, nebo můžete zkratku vytvořit po kliknutí pravým tlačítkem na tlačítko, kterému chcete přiřadit klávesovou zkratku. Níže budou postupně přidávány zkratky  pro různé typy oken.

 

Univerzální

 

Ctrl + Q – ukončit

Ctrl + S – uložit

Ctrl + W – uložit

Ctrl + Z – krok zpět, (může fungovat rozdílně v editačním a objektovém módu)

Ctrl + U – nastaví aktuální stav programu jako výchozí stav po spuštění

Ctrl + Alt + U – zobrazí nastavení blenderu

 

Shift + R – zopakuje poslední akci, kterou jste provedli

Shift + S – možnost přichycení výběru k mřížce, výběru ke kurzoru, kurzor k výběru, kurzor ke středu scény, kurzor k mřížce …

 

F3 – zobrazit historii

 

šipka doleva/doprava – posun po časové ose o frame vzad/vpřed

Shift + šipka doleva/doprava – posun po časové ose na začátek/konec

 

3D pohled (3D View)

 

A – vybrat/odznačit vše (v objektovém módu všechny objekty ve scéně, v editačním módu všechny vrcholy) (ve verzi 2.8x jen označení všeho, pro odznačení lze použít 2x rychle za sebou zmáčknuté A)

B – obdélníkový výběr, tažením myší se označí daná oblast, potvrdí se puštěním levého tlačítka myši

C – výběr štětcem, potvrzení entrem

Ctrl + levé tlačítko myši – výběr lasem

Ctrl + I – invertování výběru

Ctrl + J – spojit dva a více objektů

G – táhnout (funguje i např. v editoru grafů (Graph Editor), editoru obrázků a UV map (UV/Image Editor),  a dalších typech oken)

H – schování výběru (objekt, část objektu)

N – zobrazí/skryje panel s informacemi a vlastnostmi (informační panel)

R – rotovat, otáčet (funguje i např. v editoru grafů (Graph Editor), editoru obrázků a UV map (UV/Image Editor),  a dalších typech oken)

T – zobrazí/skryje nástrojový panel

S – měnit velikost, škálovat (funguje i např. v editoru grafů (Graph Editor), editoru obrázků a UV map (UV/Image Editor),  a dalších typech oken)

 

Alt + G – zruší změny polohy

Alt + H – odhalení všech skrytých objektů/částí objektů

Alt + R – zruší změny rotace

Alt + S – zruší změny velikosti

 Ctrl + A – umožní nastavit změněnou polohu rotaci nebo zvětšení jako výchozí (např. zachová pozici objektu, ale přesune origin objektu do počátku souřadnic [0,0,0], nebo v případě např. rotace zůstane objekt natočený, ale velikost natočení ve všech osách bude 0°.

 

 

0, 1, 3, 5, 7 na numerické klávesnici – přepínání pohledů:

0 – pohled kamery, 1 – pohled zepředu, 3 – pohled z prava, 7 – pohled shora, při současném podržení klávesy CTRL se zobrazí protilehlé pohledy

5 – přepínání ortografického/perspektivního pohledu

 

2, 4, 6 a 8 – rotace pohled na scénu:

4 a 6 rotace pohledu okolo svislé osy,

2 a 8 rotace pohledu okolo vodorovné osy

 

T – zobrazí/skryje nástrojový panel

N – zobrazí/skryje panel s informacemi

M – přesun objektu do jiné vrstvy

Alt + B – ponechá zobrazené ve scéně pouze to co vyberete obdelníkovým výběrem

Ctrl + Alt + Shift + C – změna polohy originu modelu (pivot point)

Alt + C – převod křivky/textu na mesh a naopak

Ctrl + J – spojení více objektů do jednoho

Shift + D – vytvoření kopie objektu

Alt + D – vytvoření instance objektu

Tab – přepnutí mezi objektovým a editačním módem

  • objektový mód

 

  • editační mód

W – speciální funkce

F – vyplnit plochu mezi hranami nebo vrcholy, spojit vrcholy hranou

Ctrl + Tab – přepnutí mezi výběrem vrcholů, hran a ploch (vertex, edge, face) – platí do verze 2.79b

(ve verzi 2.8x se pro přepnutí výběru používá Ctrl a číslice z 1 – 3 z horní řady klávesnice, pro výběr vrcholů Ctrl + 1, pro výběr hran Ctrl + 2, pro výběr ploch Ctrl + 3)

Ctrl + Shift + Tab – změna způsobu přichytávání (inkrement, hrana, vertex, face, volume)

Alt + Shift + S – změna tvaru výběru do tvaru koule

Alt + pravé tlačítko myši – výběr edge/face loopu

Ctrl + Num+ – přírůstek k aktuálnímu výběru

Ctrl + Num- – odebere z aktuálního výběru

Ctrl + F – speciální funkce pro práci s plochami

Ctrl + E – speciální funkce pro práci s hranami

 

L – označení všech vertexů spojených s částí objektu, nad kterou je při stisku klávesy kurzor myši

P – separovat – oddělit

 

  • sculpt mód

F – změna velikosti štětce (stejné i pro ostatní módy, kde se používá štětec)

Shift + F – změna síly přítlaku štětce (stejné i pro ostatní módy, kde se používá štětec)

  • vertex paint mód
  • texture paint mód
  • weight paint mód

Časová osa (Timeline)

 

Editor grafů (Graph Editor)

 

Dope Sheet

 

Editor nelineárních akcí (NLA Editor)

 

Editor UV a obrázků (UV/Image Editor)

V – stich mode (funkce pro spojování navazujících UV souřadnic)

 

Editor videosekvencí (Video Sequence Editor)

 

Editor filmových klipů (Movie Clip Editor)

Ctrl + levé tlačítko myši – přidání tracking pointu

Alt + šipka doleva – tracking aktuálního bodu o jeden snímek zpět

Alt + šipka doprava – tracking aktuálního bodu o jeden snímek vpřed

Ctrl + T – zahájení trackování označených bodů

Ctrl + Shift + T – zahájení trackování označených bodů nazpět

 

Textový editor (Text Editor)

 

Editor uzlů (Node Editor)

Ctrl + levé tlačítko myši – připojení Viewer nodu k nodu, na který jste klikli

Ctrl + X – chytré vymazání nodu (vymaže a nahradí spojení, které by bylo přerušeno)

M – deaktivace funkce označeného nodu

F – automatické spojení dvou a více označených nodů

 

Logický editor (Logic Editor)

 

Vlastnosti (Properties)

 

Seznam objektů (Outliner)

 

Uživatelská nastavení (User Preferences)

 

Informace (Info)

 

Prohlížeč souborů (File Browser)

 

Konzole Pythonu (Python Console)