Historie vzniku Blenderu

V roce 1988 založil Ton Roosendaal holandské animační studio NeoGeo. Toto studio se rychle stalo největší 3D animační firmou v Nizozemí. Ve společnosti NeoGeo byl Ton odpovědný za art directorskou práci a interní vývoj softwaru.Po pečlivé úvaze bylo rozhodnuto, že stávající in-house 3D sadu nástrojů je potřeba od základu přepsat. V roce 1995 začalo přepisování a bylo mu souzeno stát se 3D softwarem, který je dnes znám jako Blender.
V roce 1998 Ton založil novou společnost nazvanou Not a Number (NaN – v programování se jedná o nedefinovanou nebo nezastupitelnou hodnotu proměnné datového typu, doslova přeloženo znamená (hodnota) není číslem) pro rozšíření nabídky a vývoj Blenderu. NaN obchodní model zahrnoval poskytování komerčních produktů a služeb kolem Blenderu. V roce 2000 společnost zabezpečilo růst financování několika investičních společností. Cílem bylo vytvořit bezplatný nástroj pro tvorbu interaktivního 3D (on-line) obsahu a komerční verze softwaru pro distribuci a publikování.
Bohužel kvůli neuspokojivému prodeji a probíhající obtížné ekonomické situaci se rozhodli NaN investoři zastavit všechny operace počátkem roku 2002. Zastavení se týkalo také ukončení vývoje Blenderu. Nadšená podpora komunity uživatelů a zákazníků byla důvodem, že Blender neupadl v zapomnění. Vzhledem k tomu, že obnovení společnosti s dostatečně velkým týmem vývojářů nebylo možné, založil Ton Roosendaal v květnu 2002 neziskovou nadaci Blender Foundation.
Prvním cílem nadace bylo najít způsob, jak pokračovat v rozvoji a podpoře Blenderu jako komunitě založené open source projektu. V červenci 2002 navrhl TonRoosendaal NaN investorům, aby se dohodli na unikátním plánu Blender Foundation a pokusili se uvolnit zdrojový kód Blenderu. „Free Blender“ kampaň měla za úkol vybrat 100.000 EUR jako jednorázový poplatek proto, aby se NaN investoři shodli na open source Blenderu. Všechny šokovalo a překvapilo, že kampaň dosáhla cíle 100.000 EUR v pouhých sedmi týdnech. V neděli 13. října 2002 byl Blender uveden ve světě pod podmínkami GNU General Public License. Od té doby pokračoval ve vývoji Blenderu tým nadšených dobrovolníků z celého světa pod vedením původního tvůrce Blenderu – Tona Roosendaala.